ДОРОЖЧЕ ЗА ГРОШІ: ЯК РИНОК ПРЯМОГО ПРОДАЖУ ПОДОЛАВ КРИЗОВИЙ 2015-Й
Нестабільна ситуація в економіці України залишається викликом для галузі прямих продажів. Тому минулий рік відповідні компанії провели в пошуку компромісу між економічними реаліями і важливістю збереження масового покупця. Після рекордних показників січня-березня 2015-го довелося оптимізувати бізнес-процеси: вони готові поступитися частиною прибутку, оскільки бачать в Україні перспективний ринок.
 
Підрахунок результатів за минулий рік, проведений Українською асоціацією прямих продажів, показав, що прямі продажі в країні зросли майже на 30% і досягли 5,3 млрд гривень (без урахування ПДВ). Про успіхи та подальші перспективи цього сегмента ринку спеціально для Forbes розповів Томаш Мурас, голова ради директорів УАПП.
 
Прямі продажі займають значну частку парфюмерно-косметичного ринку, засобів для чищення, товарів для здорового способу життя. І хоча економічні потрясіння не обійшли нас стороною, і в одиницях продукції ми констатуємо зниження на 22%, кількість покупок залишилася практично тією ж, що й рік тому − 9,3 млн замовлень на рік. При цьому кількість дистриб'юторів, які просувають продукцію компанії прямих продажів на ринку, становить понад мільйон осіб − як і в 2014 році.
Іншими словами, економічна ситуація вплинула на обсяги разових покупок українських споживачів, але істотно не позначилася ні на частоті замовлень, ні на кількості замовників. Галузь зберегла свого покупця, і це велика перемога, враховуючи, що компанії пропонують імпортну продукцію з США, ЄС і безпосередньо залежать від курсу гривні.
 
Зараз відкритим питанням залишається, наскільки довго економіка України буде відновлюватися. Якщо ми побачимо покращення в найближчі роки − це один сценарій для учасників ринку. Вони готові тугіше затягнути пояси і працювати вдвічі більше, щоб отримати колишній результат. Але якщо доведеться налаштовуватися на тривалий кризовий період − це вже інший сценарій, поки маловідомий, оскільки подібного досвіду на українському ринку ще не було.
 
Особливість прямих продажів у тому, що вони спираються на підприємницьку ініціативу. Це дає галузі додаткову стійкість порівняно з галузями, які використовують інші види дистрибуції. У минулому році малий бізнес лихоманило від новин про податкову реформу. Незважаючи на невисокий рівень ставок оподаткування, масового відкриття нових бізнесів в Україні не відбувається.
 
Минулого року малий бізнес лихоманило від новин про податкову реформу. Незважаючи на невисокий рівень ставок оподаткування, масового відкриття нових бізнесів в Україні не відбувається. Невпевненість у майбутньому і економічна нестабільність стримує українців.
 
«Буму» малого підприємництва, який ми могли спостерігати після реформ в Польщі та інших країнах Східної Європи, зараз в Україні немає. Невпевненість у майбутньому та економічна нестабільність стримують українців. Їм потрібна підтримка, щоб зробити перший крок, потрібні позитивні новини про сприяння підприємництву, а не страхітливі сценарії про примноження податків і ускладнення адміністрування в бізнесі. Підприємництво залишається поки що найреальнішим варіантом підвищення рівня життя української сім'ї, оскільки скорочення робочих місць та інвестицій ускладнює ситуацію на ринку праці.
 
Покращення підприємницького клімату стимулює галузь прямих продажів у будь-якій країні світу. За нашими підрахунками, приблизно 36% дистриб'юторів в Україні − це молодь до 35 років. Молоді ініціативні українці, які не бояться пробувати щось нове, готові багато працювати і заробляти, і при цьому хочуть самостійно розпоряджатися своїм часом. Це найактивніша частина людей не тільки для нашої галузі, але для всієї країни. Важливо утримати їх в Україні, дати їм можливості для заробітку.
Прямі продажі в усьому світі зазвичай сприймаються як «жіночий бізнес». Проте частка чоловіків-дистриб'юторів в Україні збільшується приблизно на 2% в рік, і зараз складає вже 18%. Таке ж співвідношення чоловіків і жінок у прямих продажах загалом по Європі.
 
Найбільшу кількість дистриб'юторів ми відзначаємо в Києві (майже 11% від загальної кількості), Дніпропетровську (майже 9%), Одесі (8,5%) і Харкові (7%). Ще два роки тому в список топ-регіонів входили східні області України, однак багато підприємців перенесли свій бізнес в інші області, продовжуючи займатися тією ж справою, і за цей час відновивши свої обороти. Все це ще раз підтверджує, що взаємодія приватних підприємців і великих компаній має ключове значення для нашої галузі.
Джерело: Forbes.ua